Dag 3: HCM city! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Rob Baan - WaarBenJij.nu Dag 3: HCM city! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Rob Baan - WaarBenJij.nu

Dag 3: HCM city!

Door: Rob de Baan

Blijf op de hoogte en volg Rob

31 Oktober 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Brakbrak en nog is brak van vannacht Maarja we moeten verder pfff.

Eerst maar naar een ander hotel gegaan aangezien we maar voor 2 nachten hadden geboekt en het ineens vol zat! Begint goed vandaag:(

Na ingeboekt te zijn in het nieuwe hotel zijn we eerst maar is opzoek gegaan naar 2 motoren om onze reis over 2 dagen echt te laten beginnen. Al snel kwamen we langs een klein stalletje waar een motor voor de deur stond met een te koop bordje, deze man zei dat hij alles kon regelen en nam ons mee naar een gigantische loods met duizenden brommers/motoren.
Binnen in de loods was het een puinhoop van je welste en een beetje housekeeping kan hier ook geen kwaad:D
De man liet ons meerdere 2e hands Honda wins zien(allemaal nagemaakt spul) en al snel hadden we 2, 110cc brommers/motoren welke we mee naar buiten hebben genomen voor een testritje en een grondige inspectie.
Na wat remmen afstellen en reparatiepuntjes (nieuwe voorband kost hier 8dollar haha) besloten deze brommers overmorgen te kopen van de man voor 275dollar per stuk.

Hierna naar het war remnants museum te gaan om meer te weten te komen over die vietnam oorlog, buiten kwamen we aan bij allerlei Amerikaans oorlogsmaterieel van tanks tot straaljagers/helikopters. Aangezien we weinig tijd hadden voor het dicht ging maar gelijk naar binnen gegaan, op de begane vloer leek het een zeer saaie tour te gaan worden tot we op de 1e en 2e verdieping kwamen!! Hier hing het helemaal vol met oorlogsfotos waarvan vele behoorlijk schokkend, ook lag er allerlei oorlogsmaterieel uit die tijd van claymore mines tot m16's en bommen.
Uiteindelijk een zeer interessant bezoek en als je in vietnam ben MOET je dit hebben bezocht!! Eindelijk hebben we een idee waarom oudere mensen die in oorlogen hebben gezeten tot op de dag van vandaag er nachtmerries op na houden en er niet over willen praten.

Een vreselijke oorlog tegen een zeer vriendelijk en liefhebbend volk!

Om 5 uur was het tijd om door rushhour naar de "Bitexo financial tower" te gaan( het hoogste gebouw van HCM 180meter hoog).
Daar aangekomen stapte we in de lift naar de 49e verdieping, de lift ging zo snel naar boven dat je oren dicht klapte net als in het vliegtuig en we een beetje wazig boven kwamen.
Boven was het uitzicht echt heel bizar en was er goed te zien hoe groot HCM eigenlijk is!(8 miljoen inwoners)
Helaas sta je wel overal achter glas waardoor foto's maken een stuk moeilijker werd:(

Op de weg naar beneden stond er een Nederlands stel bij ons in de lift waar we mee in gesprek raakte(zei kwamen van Hanoi en gingen bijna naar huis).
Tijdens dit gesprek vertelde wij hun over de A&B tower en de abnormale luxe waarop we met z'n 4e in de taxi zijn gestapt naar de chill bar(helaas waren wij even vergeten dat je een lange broek moest dragen) erg balen voor zowel hun als ons en besloten maar een drankje te gaan doen aan de voet van de A&B tower. Het was super gezellig en we hebben allerlei ervaringen uitgewisseld! Leuk volk die Groningers!! Top bedankt!!

Na afscheid genomen te hebben van onze fellow NL'ers in de taxi gestapt naar een Chinese wijk in HCM city, eenmaal aangekomen leek het eerst weinig te worden en zagen we ook weinig Chinezen!
Uiteindelijk de gekste "buitenwijken" ingelopen waarna weinig te beleven was, dan maar terug naar de hoofdweg.
Hier hebben we kilometers langs allerlei locale markten en winkeltjes gelopen, dit gaf voor het eerst echt een goed idee van het leven in HCM. Mensen zitten hier allemaal buiten op straat op stoeltjes te eten/Bbq-en en ga zo maar door, erg leuk om te zien.
De gehele weg werden we al constant nagekeken en geroepen maar toen we een locale markt (kleding- sieraden enz) opliepen werd het echt gek, iedereen op de markt wist binnen notime dat we er liepen en we werden behoorlijk nagekeken en hellohellohellohello heb ik heel wat keer gehoord(vreemde was dat ze ons niet eens wat probeerde te verkopen) maar waarschijnlijk hadden ze in dit deel van de stad nog nooit buitenlanders gezien...

Op een begeven moment kwamen we bij een standje waar een man suikerriet stond te persen tot sap, hier maar is tussen de locals gaan zitten voor een lekker suikerriet sappie(wat best lekker was).
We zaten op plastic krukjes van 30cm hoog aan een tafel van 50cm hoog haha voor hun lengte leuk maar voor ons niet echt comfortabel. Was een leuke ervaring en erg gezellig.

Nu is het tijd om naar het hotel te gaan aangezien we morgen rond 06.00 uur op moeten voor een uitstapje naar de Mekong delta! Nu nog een biertje in de lobby, ff tikken en dan slapen!

Gelukkig gaan we morgen de drukte even uit!

• 01 November 2012 - 01:30

Pa:

Hi knul, zo te zien heb je het wel naar je zin. Hier is het 01:30 en je moeder is al naar bed (heeft de verkoudheid van jouw nu te pakken) maar laat wel even zien hoe ze je reisverslag kan bekijken. Hou je goed en geniet!!!

Pa

• 01 November 2012 - 09:14

Rob De Baan:

Hey pa/ma!

Ja we hebben het echt fantastisch naar ons zin!
    Het is hier overdag rond de 35 graden en tot nu toe maar 1 klein regenbuitje:D
    Vandaag naar de Mekong delta geweest en was erg leuk!! We hebben nog niet eerder zo gelachen!
    Als het lukt vertrekken we morgen vanuit HCM met de brommer naar phantiet!!
    Ik bel vanavond of morgen wel even!

Groetjes Rob