Dag 13: Hue --> Vinh! - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van Rob Baan - WaarBenJij.nu Dag 13: Hue --> Vinh! - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van Rob Baan - WaarBenJij.nu

Dag 13: Hue --> Vinh!

Door: Rob de Baan

Blijf op de hoogte en volg Rob

10 November 2012 | Vietnam, Vinh

Verslag wat later als gepland! Maarja... in Vietnam gaat alles nou eenmaal wat langzamer!
Gister in de bergen voelde ik mijn achterwiel behoorlijk swabberen en aangezien ik de dag ervoor zeker een kwartier met een lekke band heb doorgereden dacht ik eigenlijk dat m'n velg naar de ***** was!
Dan maar eerst weer even naar een monteur zoeken.. Hierop kwamen we eerst bij een prachtige motorshop van Yamaha waar ze gelijk zeiden dat ik een nieuwe achterband nodig had (hij stond nog net niet binnen om te vervangen) maar zoals met alles hier moet je eerst goede prijsafspraken maken! De verkoper haalde er een meisje bij dat we minimaal Engels spak die mij vertelde dat de band 650.000dong moest kosten(30€)!!
Hierop gezegt dat het veel te duur was en weer op de motor gestapt, na een paar straatjes kwamen we bij een kleine werkplaats waar ze met scooters bezig waren.
Met wat gebaren verteld wat er aan de hand was en al snel was er iemand druk bezig! Wanneer het achterwiel vrij draaide zag je dat het alle kanten op zwabberde en wat blijkt uiteindelijk..... De binnenband die 2 dagen geleden op de rotonde werd uitgewisseld was te klein!! Dit was een 250 ipv 300!

Ongeveer 45min-1uur later was de brommer klaar en kostte dit maar 90000dong(nog geen 4€) haha.

Nadat de motor gemaakt was zijn we richting het citadel gereden(oude koninklijke paleis- Hue was tot 1945 de hoofdstad van vietnam).
Dit was in tegenstelling tot de oude rommel van gister best interessant!
Het citadel is een gigantisch complex met dikke muren, uitkijkposten, kanonnen enz! Binnenin het citadel staan ook nog veel gebouwen, van tempels tot zalen waar de stoel van de koning staat tot het wooncomplex van de koninklijke familie.
Best leuk om gezien te hebben!

Na het bezoek aan het citadel snel terug naar het hotel: uitchecken, backpacks op de motoren en nog snel een pizza eten aan de overkant vd straat!
Voordat we de stad uit waren stonden we voor een spoorwegovergang waar er een vent achter ons stond op zijn motor met 2 grote luidsprekers.... Waar constant het zelfde irritante zinnetje uit kwam!!! (Hij wil wat verkopen maar wat??)

Eindelijk de stad uit en de wegen zijn goed!! Knallen dan maar!! Het schiet lekker op vandaag en we pakken snel kilometers:D
Tot we met een gangetje of 85-90(volgas) langs een lazer controle komen(60 toegestaan)... Shit snel het eerst volgende gravel weggetje ingeschoten en even crossen over de paadjes, helaas komen we uit op een doodlopende weg! bij wat locals die daar nog behoorlijk primitief leven(wat dan wel weer leuk was om te zien).
Na een kwartiertje dan toch maar weer de zelfde weg terug om de AH1 op te gaan... Na ongeveer 2km stonden de agenten er weer maar hadden ze een vrachtwagen aangehouden! Netjes met 60 erlangs en dan maar weer op het gas(we hebben ze niet meer gezien).

Vandaag konden we of over de snelweg AH1 blijven rijden of via national park: "Phong Nhâ Ke-Bang" rijden, aangezien Hanoi toch onmogelijk was hebben we gekozen om dit te doen en het was een goede keuze! Wat een geweldige omgeving om in te rijden!! Bergen, gigantische bomen en ongerepte natuur.

Wel begon het al snel donker te worden dus moesten we een beetje doorkarren om iniedergeval het park uit te komen.
Uiteindelijk zo goed als weg uit het park begaf Dennis z'n licht het, dan maar weer stoppen en wat regelen:(
Met veel moeite kwam het erop neer dat er een nieuwe accu en voorlamp in moest! Een uur later alles weer ok en we gaan weer verder:D helaas van korte duur, mijn lamp stopt er nog geen km later ook mee! Nog even gereden en bij de eerst volgende local de lamp laten vervangen... Prima we konden weer verder.
Ongelofelijk maar waar duurde het misschien hooguit 10min en ja hoor lamp wederom overleden!! Nu maar gewoon doorrijden en Dennis z'n licht volgen.

Uiteindelijk nog een aantal vreselijke wegen gehad net voor Vinh, wij dachten wel even af te snijden maar dat is niet verstandig hier! Kuilen, gaten, zandbergen, spoorvorming verzin het maar:(
De laatste 30-40km duurde dan ook zeker 3uur in totaal!

Half 2 snachts aangekomen in Vinh (zown 400km gereden vandaag en helemaal verrot!)
Douche, roomservice besteld om 2.30am en daarna slapen...

Morgen het laatste stukje naar Hanoi!